Motoryzacja

Jak działa LPG diesel?

Paliwa gazowe zdążyły się już na stałe zadomowić na rodzimym rynku motoryzacyjnym. Mieszkańcy Polski wyjątkowo dobrze oceniają zwłaszcza gaz płynny, doceniając względnie niską cenę tego surowca, idącą w parze z dobrą jakością. 

Trzy rodzaje gazu płynnego dla diesla

System gazu LPG można zamontować w jednostkach wysokoprężnych na kilka sposobów. Pierwsza opcja polega na tym, że jednostka wysokoprężna zostaje przerobiona na jednostkę z zapłonem iskrowym, dzięki czemu upodobnimy cały system do standardowej wersji benzynowej. Takie rozwiązanie nazywa się mono fuel – jego specyfika wiąże się z działaniem wyłącznie na gaz. Ten wariant sporo jednak kosztuje, ze względu na konieczność modyfikacji całej jednostki. W praktyce wybierają je wyłącznie użytkownicy maszyn roboczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG nazywa się systemem dwupaliwowym. Samochód użytkuje tu równocześnie olej napędowy {i gaz|oraz LPG), w proporcji ok. 30:70. Olej wtryskuje się więc wyłącznie w ilości gwarantującej inicjację samozapłonu w cylindrze; pozostałą część zajmuje LPG. Owa opcja pociąga za sobą jednak użycie dość zaawansowanej techniki.

Najbardziej rozpowszechnionym od lat rozwiązaniem pozostaje diesel gaz, w którym LPG stanowi wyłącznie dodatek do ropy. Relacje okazują się całkowicie odwrotne w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 na korzyść ON. Zestaw montażowy składa się w tym wypadku przede wszystkim z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, a także urządzenia sterującego razem z okablowaniem.

Na jakiej zasadzie funkcjonuje silnik wysokoprężny na gaz?

Pożądana dawka oleju napędowego zostaje wprowadzona do komór spalania silnika, zaś suplementarna dawka gazu – wewnątrz układu dolotowego. Zapalenie się LPG umożliwia olej, ulegając samozapłonowi.

Aktywność gazu płynnego wpływa z kolei na skuteczność procesu spalania oleju, całkowicie odmiennie aniżeli ma to miejsce w zwykłym dieslu. Tam, wobec wysokiej lepkości oleju, proces całkowitego spalenia paliwa niemal nigdy nie dochodzi do skutku.